Izabrani vijećnici u općinskim vijećima su dužni da povjerenje građana koje im je dato na izborima koriste sukladno zakonu i propisima, također isti su statutima u svojim Općinama, a i ostalim zakonskim i podzakonskim aktima pozvani na isto, a u članku 20. Statuta Općine Kreševo između ostaloga stoji: “Vijećnik/ca je odgovoran za ustavnost i zakonitost akata koje donosi Općinsko vijeće“.
No, u Kreševu Općinsko vijeće umjesto da svojim postupanjima donosi odluke i zaključke koji se temelje na činjenicama i zakonu, i koja su za dobrobit svojih građana kako i stoji u Statutu Općine Kreševo, oni rade potpuno suprotno, odnosno za privatne interese trećih lica, samim time postavlja se pitanje po čijim uputama isti rade, jer iz priloženih činjenica i dokaza dole niže evidentno je da ne rade za interese građana Kreševa koji su ih birali i u čije interese jedino trebaju raditi.
Slučaj – Pravobranitelj
Sukladno članu 35. Zakona u pravobraniteljstvu SBK – KSB stav 1. glasi:
“Općinsko vijeće imenuje i smjenjuje općinskog pravobranioca i zamjenika općinskog praobranioca, na prijedlog općinskog načelnika u postupku utvrđenim ovim zakonom i u skladu sa posebnim propisima. “
Nadalje, stav 2. istog zakona glasi:
Ako je općinski pravobranilac spriječen ili odsutan, zamjenjuje ga zamjenik kojega on odredi, a ako nema imenovanog zamjenika općinskoga pravobranioca ili je on spriječen ili odsutan, općinski načelnik će ovlastiti lice iz reda diplomiranih pravnika, koje je državni službenik zaposlen u općinskoj upravi, za obavljanje poslova općinskoga pravobranioca, a najdulje jednu godinu.
Svima je poznato da Općina Kreševo nema osnovno općinsko Pravobraniteljstvo sukladno ovom zakonu, jer načelnik Općine Kreševo također sukladno ovom zakonu općinskom vijeću nije predložio da isto osnuje, te time zloupotrebljava službeni položaj i ovlasti, jer ne činjenjem istoga Općina Kreševo nema Pravobranitelja kojeg je zakon predvidio i koji sukladno ostalim zakonskim aktima zastupa interese i dobrobiti Općine, naprotiv tome svima je poznato kako je Općinsko vijeće Kreševo načelniku Renatu Pejaku dalo suglasnost da potpiše sporazum sa načelnikom Općine Vitez o ustupanju Pravobranitelja Općine Vitez, a da može dati mišljenja za utvrđivanje javnog interesa i izvlaštenja nekretnina za određene rekonstrukcije u Općini Kreševo, isto se nikada nije dogodilo, odluku je vijeće donijelo na osnovu lažnih tvrdnji i ista je objavom u službenom glasniku Općine Kreševo postala pravosnažna, iz Općine Vitez su žurno demantirali da nikada nisu potpisali sporazum sa Općinom Kreševo, niti je Pravobranitelj Općine Vitez davao bilo kakva mišljenja i suglasnosti Općini Kreševo, niti mu to Zakon o pravobraniteljstvu SBK – KSB dozvoljava, te da je jasno u istom zakonu navedeno da svaka Općina osniva svoje Pravobraniteljstvo.
ODGOVORNOST OPĆINSKOG VIJEĆA KREŠEVO
Vijećnici Općinskog vijeća Kreševo su odmah nakon otkrivanja ove afere koja je danima bila u samom vrhu medija trebali odmah da na izvanrednoj sjednici zakazanoj od strane predsjedavajućeg Mirsada Beganovića donijeti odluku o stavljanju van snage odluku koja je donijeta na lažnim tvrdnjama načelnika Općine Kreševo, kao i sve prethodne odluke u kojima se na nezakonski način, a zloupotrebljavajući instituciju “Pravobranitelja” za donošenje odluka i suglasnosti iz njegove nadležnosti, jer Općina Kreševo nema osnovano Pravobraniteljstvo, nego pored ovog primjera sa zloupotrebom Pravobranitelja iz Viteza, u odlukama općinskog vijeća se na desetina mjesta navodi pravno lice pod nazivom “Opunomoćitelj Općinskog javnog Pravobraniteljstva”, a koji ne postoji, jer ne postoji institucija Pravobranitelj Općine Kreševo, kao ni sam Pravobranitelj, niti njegov zamjenik.
Samim time sve odluke Općinskog vijeća Kreševo kao pravni akti koji su izvršni u Općini Kreševo, a u kojima je institucija Pravobranitelja bila ona koja mora dati sukladno zakonu svoje suglasnosti i mišljenja su ništavni, jer Pravobraniteljstvo Općine Kreševo sukladno Zakonu o pravobraniteljstvu SBK – KSB nikada nije osnovano, nego se sve odluke donose na lažnim tvrdnjama.
Procijenjena šteta za Općinu Kreševo je u velikom iznosu, u ovom trenutku je ne moguće istu odrediti, jer ovom portalu nisu dostupni svi akti u kojima se zloupotrebljava institucija Pravobranitelja, a prema nekim grubim procjenama veća je od pola miliona maraka, a vjerojatno i više svih ovih godina, potrebno je izračunati vrijednosti svih projekata u kojima je trebalo mišljenje i suglasnost općinskog Pravobranitelja. Također kada bi općinsko vijeće sve ove odluke proglasilo ništavnim, a svi dokazi i činjenice upućuju na ništavnost, sve odluke koje je Vijeće donosilo na ovakav način bi postale nevažeće, a šteta u pravno – materijalnom prostoru bi nastupila za sve aktere, odnosno lica koja su sudjelovala u ovim pravnim poslovima, stoga se može reći i zaključiti da je sraz odnosa rukovodstva Općine Kreševo i njegovog vijeća, a koji ste temelji na nezakonitostima doveo do posljedica licima koja su bila dio određenog pravnog posla, jer odluke nemaju punovažni karakter, jer su nastale na lažnim tvrdnjama.
Slučaj – Izuzimanje lokalnog puta u Općini Kreševo od strane NLB banke dd Sarajevo
Malo tko je ostao imun kada je istraživački portal Žurnal.info otkrio do sada neviđenu aferu na ovim prostorima, a možda i šire, kada je NLB banka dd Sarajevo krenula izuzimati put u Općini Kreševo, a isti su saznanjem kada su shvatili da je imovina koju izuzimaju lokalni put, jer Barit d.o.o. Kreševo u vlasništvu Gorana Stanića nije vraćao kredit koji je digao u toj banci, ostali u nevjerici.
Na parcelama koje su dio lokalnog puta u Općini Kreševo koje izuzima NLB banka dd Sarajevo 06.03.2012. godine tadašnji sastav Općinskog viječa Kreševo donio je javni interes broj 01-02-359/12 za izgradnju i rekonstrukciju puta, no Rješenja o izvlaštenjima na toj dionici nadležni ured u Općini Kreševo na čelu sa Zlaticom Kuliš, a kojoj je prije par godina revizijom diploma u javnom sektoru u SBK kantonu, utvrđeno da ista ima falcikovanu diplomu, više na linku, nije odnio na Općinski sud u Kiseljak kako bi se imovina uknjižila na Općinu Kreševo. Kako isto nikada nije sprovedeno, tj. Zlatica Kuliš je svjesno isto učinila sa svojim suradnicima, Barit dd Kreševo tu istu imovinu na kojoj je općinsko vijeće izglasalo javni interes daje pod zalog NLB Banci dd Sarajevo kao kolateral za kredit. Zaista nevjerojatno.
Afera je nevjerojatnim naporima i istraživačkim radom otkrivena u 4. mj 2023. godine, te su isto prenijeli svi relevantni mediji u BiH, a i šire, utvrđeno je da je ne sprovođenjem odluka tadašnjeg saziva općinskog vijeća Kreševa od strane nadležne općinske službe na čelu sa Zlaticom Kuliš, općina Kreševo oštećena za imovinu na koju se trebala uknjižiti kao vlasmik, kao i za samu građevinu na toj imovini, odnosno put. Također dijelovi 22. parcele koje su izvlaštene od stanovnika na toj dionici nikada također nisu uknjižene na Općinu Kreševo, a vlasnicima je uredno plaćeno za prodate dijelove parcela.
ODGOVORNOST OPĆINSKOG VIJEĆA KREŠEVO
Iako je sve otkriveno prije nešto više od 4. mjeseca, sadašnji sastav općinskog vijeća Kreševo ni na jednoj dosadašnjoj sjednici od tada, iako u potpunosti upućen u sve detalje ovog otkrića koje je potkrijepljeno neoborivim dokazima nije izustio ni riječ “a”, a za ovakvo nešto što u javnosti nije zabilježeno da vlasnik lokalnog puta postaje banka, predsjedavajući općinskog vijeća Mirsad Beganović trebao je odmah sazavati izvanrednu sjednicu vijeća, te javni interes koji je vijeće donijelo te 2012. godine pod brojem 01-02-359/12 žurno uputiti nadležnoj općinskoj službi da sva Rješenja o izvlaštenjima koja su donijeta također 2012. godine na toj dionici, a koja se pravomoćna, po hitnom postupku pošalju Općinskom sudu u Kiseljaku kako bi se imovina proknjižila na Općinu Kreševo, jer to nije učinjeno te 2012. godine, ili imaju opciju da ponovno da istoj dionici, tj. na istim parcelama izglasaju novi javni interes.
No, općinsko vijeće Kreševa isto nije uradilo do dan danas, o istom se nikada nije očitovalo nigdje, te samim time zloupotrebljavaju službeni položaj i ovlasti, a o istom imaju potpuna saznanja.
Koji su razlozi za to i za čiji interes, uskoro će se utvrditi.
Procijenjena šteta za Općinu Kreševo: cca 400 000 KM.
Slučaj – Upad Financijske policije FBiH u Općinu Kreševo
Financijska policija FBiH kontrole i pretrese vrši samo u slučaju kada za to postoje pravi i opravdani razlozi, a kontrolu su vršili na osnovu financisjke revizije Općine Kreševo 2016. godine od strane Ureda za reviziju institucija u FBiH, gdje je nesporno utvrđeno, a naglašavamo samo na uzorku te 2016. godine, da je zloupotrebljeno blizu 500 000 KM, između ostaloga trošenje namjenskih sredstava u nenamjenske svrhe, dijeljene tekućih transfera bez javnog poziva, opraštanje dugova, itd,, u ostalom sve je dostupno u izvještaju Ureda za reviziju institucija FBiH, a nadzor koji je izvršila Financijska policija FBiH će uskoro biti dostupan javnosti.
ODGOVORNOST OPĆINSKOG VIJEĆA KREŠEVO
Općinsko vijeće Općine Kreševo je odmah po objavi izvještaja financijske revizije Općine Kreševo, a nije ni tadašanji saziv, pa ni ovaj sadašnji, je trebalo odmah na izvanrednoj sjednici općinskog vijeća trebalo sva novčana sredstva koja su zloupotrebljena i koja nisu potrošena u skladu sa Zakonom o budžetima FBiH, i u skladu sa sa svim ostalim zakonima iz domena financijske struke, utvrditi, te protiv odgovornih iz rukovdostva Općine Kreševo podnijeti krivične prijave za nezakonito trošenje budžetskih sredstava.
Procijenjena šteta za Općinu Kreševo: cca 500 000 KM.
Slučaj – Falcikovanje diplome bivše uposlenice Općine Kreševo Zlatice Kuliš
Revizija diploma koja je počela 2019. godine u SBK kantonu otkrila je 60 – tak krivotvorenih diploma, između ostaloga i diplomu bivše pomoćnice načelnika Općine Kreševo Renata Pejaka, i voditeljice Službe za katastar i imovinsko pravne poslove, Zlatice Kuliš, koja je u Općini Kreševo sa krivotvorenom diplomom radila preko 20 godina, i to na rukovodećim poslovima.
Ista je pravosnažno osuđena za „Krivotvorenje isprave“ iz člana 373. stav 2. u vezi sa stavom 1. Krivičnog zakona Federacije BiH, 28.03.2022. godine, a Zlatici Kuliš izrečena uvjetna osuda kojom je utvrđena kazna zatvora u trajanju od 6 (šest) mjeseci i istovremeno je određeno da se kazna neće izvršiti ukoliko osuđena Zlatica Kuliš u roku od 1 (jedne) godine ne počini novo krivično djelo.
ODGOVORNOST OPĆINSKOG VIJEĆA KREŠEVO
S obzirom da je jasno utvrđeno krivičnom presudom da je ista falcikovala diplomu, i da je sa takvom diplomom radila u Općini Kreševo više od 20 godina, te da je posluživši se prevarom, odnosno priloživši falcikovanu diplomu kao vjerodostojnu, dobila radno mjesto, odnosno mjesto rukovoditelja Službe za civilnu zaštitu, urbanizam, imovinsko – pravne poslove i katastar nekretnina, te da je samim time nanijela štetu Općini Kreševo u vidu osobnih dohodaka za cijeli period u kojem je prevara trajala, općinsko vijeće Kreševo ni 4. godine nakon otkrića prevare i pravomoćne sudske presude, nije dalo punomoć općinskom načelniku da u ime Općine Kreševo kao rukovoditelj pokrene parnični postupak, odnosno tužbu za naknadu štete protiv Zlatice Kuliš, i na taj način nadoknadi štetu Općini Kreševo koju joj je prouzrokovala Zlatica Kuliš.
Procijenjena šteta za Općinu Kreševo: cca 600 000 KM.
Vijećnici u Općinskom vijeću koji stoje iza svih ovih gore navedenih nečinjena i nepostupanja su: Vlado Lukić (HDZ BiH), Ljerka Marić (HDZ BiH), Vedran Drmać (HDZ BiH), Marija Vidović (HDZ BiH), Tanja Bradara (HDZ BiH), Dragan Kožul (HDZ BiH), Katarina Drmać (HDZ BiH), Davor Kožul (HDZ BiH), Gorana Čića (HDZ BiH), Josip Kvesić (HDZ BiH), Mirsad Beganović – predsjedavajući (SDA), Edin Ramić (SDA) i Amra Batak (SDA).
Prema saznanjima ovog portala postoje prijave upućene nadležnim institucijama protiv vijećnika u Općini Kreševo, a za zloupotrebe službenog položaja i ovlaštenja, koji nečinjenjem i propustom rada iz svog djelokruga prave svjesno štetu Općini Kreševo.
Općinskim vijećnicima Općine Kreševo je u više desetina navrata od strane stanovnika u Kreševu, odnosno od onih koji su ih birali u zadnjih par godina sugerirano da odgovorno rade posao za kojima im je dato povjerenje i za koju su plaćeni, ali isti su se potpuno oglušili na isto, no kako sada stvari stoje odgovore na pitanja zašto nisu radili svoj posao, i kako su ga radili morati će dati istražnim organima koji će utvrditi njihovu krivičnu odgovornost, kada već nisu htjeli svojim građanima koji su ih birali.
U ovom trenutku Općinsko viječe Kreševo prvi izravnu štetu Općini Kreševo u visini blizu 2 miliona maraka svojim ne postupanjem.
Također ovaj portal u posjedu na desetine činjenica baziranih na krivičnoj odgovornosti općinskih vijećnika Općine Kreševo, a koje će uskoro objaviti, a radi se do sada o neobjavljenim i neviđenim činjenicama sa kojima će javnost tek biti upoznata, i sve imaju karakter organizacije – udruživanja radi nanošenja štete Općini Kreševo.
Prema mišljenju brojnih pravnih stručnjaka koje smo kontaktirali i priložili im sve ove činjenice dobili smo uvijek isti odgovor, a to je da se radi o zaista teškoj zloupotrebi službenog položaja i ovlasti općinskih vijećnika, te da je isto vrlo lako utvrditi i dokazati.