Ured za reviziju institucija u FBiH objavio je izvješće o financijskoj reviziji Javnog poduzeća Ceste FBiH d.o.o. Sarajevo za 2023. godinu, u kojem je izneseno mišljenje s rezervom. Izvješće se temelji na provedenoj reviziji financijskih izvješće te usklađenosti aktivnosti i financijskih transakcija s relevantnim zakonima i propisima.
Na čelu se nalazi HDZ-ov Ljubo Pravdić, a unatoč brojnim nalazima revizorskih izvješća iz proteklih godina koji ukazuju na nepravilnosti u poslovanju Cesta FBiH, posebice u vezi s javnim nabavama, Pravdićeva imenovanja od 2004. godine do danas u skladu su s važećim zakonom.
Primanje zaposlenika bez javnog natječaja
Revizija je ukazala na nepravilnosti u zapošljavanju tri zaposlenika na određeno vrijeme bez provođenja postupka javnog oglašavanja. Zaposleni su primljeni na osnovu Uredbe o prijemu u radni odnos u javnom sektoru u FBiH, koja omogućava zapošljavanje na rok do šest mjeseci bez natječaja.
“U tijeku 2023. godine na neodređeno vrijeme, putem javnog oglašavanja, primljeno je devet zaposlenika. Bez provođenja javnog oglašavanja, odnosno primjenom člana 5. stav b) Uredbe o postupku prijema u radni odnos u javnom sektoru u FBiH primljena su tri zaposlenika. Navedeni član propisuje izuzeće od javnog oglašavanja, odnosno prijem u radni odnos na određeno vrijeme najdalje do šest mjeseci, jednokratno u toku jedne kalendarske godine za konkretno radno mjesto. Uvidom u procedure zapošljavanja i relevantnu dokumentaciju utvrdili smo nepoštivanje navedenog člana s obzirom na to da se kod pojedinih slučajeva radilo o zapošljavanju osoba na duži period, odnosno nije se vršilo jednokratno kako to nalaže član 5. Uredbe. Nakon isteka zakonskog roka od šest mjeseci, zaključivani su novi ugovori s istim osobama bez prekida ili s prekidima između ugovora. Ovakav način zapošljavanja pravda se povećanjem obima poslova. Međutim, ako uzmemo u obzir da je angažiranje osoba na određeno vrijeme vršeno tokom cijele godine onda se nameće pitanje ispunjenost uslova povećanja obima posla u određenom periodu godine. Smatramo kako je ovakav način zapošljavanja netransparentan i kako se treba koristiti samo u izuzetnim slučajevima predviđenim Zakonom o radu. Za prijem po osnovu Uredbe koriste se podaci iz formirane baze podataka zainteresovanih kandidata, a na osnovu ranije pristiglih prijava sa biografijom”, stoji u izvješću federalnih revizora.
Problemi s evidentiranjem cestovne infrastrukture
Društvo je na dan 31. prosinca 2023. godine prikazalo vrijednost cestovne infrastrukture u iznosu od 2.492.574.624 maraka kao nematerijalnu imovinu, što nije u skladu s Međunarodnim računovodstvenim standardom (MRS) 38 – Nematerijalna imovina. Zbog toga revizor nije mogao potvrditi način procjene fer vrijednosti te imovine, što je rezultiralo nepravilnostima u financijskim izvješćima.
Nejasna dugoročna potraživanja od Vlade FBiH
Revizija je također istaknula problem dugoročnih potraživanja od Vlade FBiH u iznosu od 15 milijuna maraka. Sredstva su prenesena s računa Društva na depozitni račun Budžeta FBiH još 2012. godine, ali status tih sredstava nije adekvatno dokumentiran. Parlament FBiH još uvijek nije donio odluku o povratu tih sredstava Društvu.
Nerealizirani projekti
Društvo je prikazalo iznos od 12.413.470 KM za investiciju u “Tunel Crnaja,” koja je završena u 2022. godini, ali nije knjiženo evidentirana. Uz to, prikazano je i 6.576.079 KM za projekte čija realizacija kasni ili nisu evidentirani, što nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH.
Kršenje zakona o javnim nabavkama
Revizija je otkrila da Društvo nije na vrijeme provodilo postupke javnih nabavki za redovno održavanje magistralnih cesta, što je rezultiralo zaključivanjem ugovora o dodatnim radovima u vrijednosti od gotovo 2 milijuna maraka bez odgovarajuće procedure. Ova praksa nije u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama i Zakonom o javnim poduzećima u FBiH.
Na osnovu prikupljenih revizijskih dokaza, izneseno je mišljenje s rezervom. Iako financijska izvješća u cjelini prikazuju stanje Društva na dan 31. prosinca 2023. godine, uočene nepravilnosti u zapošljavanju, evidentiranju imovine i provođenju javnih nabavki predstavljaju ozbiljne probleme koje treba hitno riješiti.
Visinu plaća za direktora i izvršne direktore utvrđuje Nadzorni odbor i reguliše se menadžerskim ugovorom, na koji suglasnost daje i resorno ministarstvo, u skladu sa Zakonom o plaćama i drugim materijalnim pravima članova upravljanja institucija FBiH i javnih poduzeća u većinskom vlasništvu FBiH. Menadžerskim ugovorima utvrđena je osnovna mjesečna plaća direktora Društva u iznosu od 4,9 prosječnih mjesečnih neto plaća isplaćenih u FBiH u prethodna tri mjeseca, prema posljednjem objavljenom podatku Federalnog zavoda za statistiku, uvećana za 0,6% za svaku godinu navršenog staža, a izvršnim direktorima u iznosu od 4,7 prosječnih mjesečnih neto plaća isplaćenih u FBiH uvećana za 0,6 % za svaku godinu navršenog staža.
Najviša neto plaća isplaćena u 2023. godini iznosila je 7.831 KM, a najniža 1.183 KM.
Regres je isplaćen u skladu s donesenom odlukom o isplati regresa, od 31. 5. 2023. godine, u visini od 50% prosječne neto plaće isplaćene u FBiH u posljednja tri mjeseca prije donošenja odluke o isplati. Isplaćen je u iznosu od 611 KM svim zaposlenicima koji su stekli pravo korištenja godišnjeg odmora na dan isplate.
Izdaci za jubilarne i druge nagrade zaposlenima isplaćuju se nakon izvjesnog perioda neprekidnog rada u Društvu (pet, deset, 15, 20, 25, 30 i 35 godina). Osnovica za utvrđivanje visine nagrade je prosječna neto plaća ostvarena u FBiH u prethodna tri mjeseca prije isplate prema posljednjem podatku Federalnog zavoda za statistiku, uz plaćanje poreza i doprinosa u skladu sa Zakonom o porezu na dohodak.