Denis Lasić probio se u HDZ-ovog specijalca za visoke funkcije koje obiluju državnim novcem, a slatke muke mu predstavljaju samo podjela i upravljanje novcem svih građana BiH. Nakon što je ranije obnašao funkciju premijera vlade u HNŽ te federalnog ministra prometa i veza, od svibnja ove godine preuzeo je JP Autoceste FBiH.
Jedan od prvih poteza novog direktora tog javnog poduzeća bila je nabava više vozila čija je javna nabavka podijeljena u dva lota. Prvi lot uključuje nabavu četiri vozila u vrijednosti 400 tisuća maraka bez PDV-a, a drugi lot označava četiri vozila u vrijednosti 190 tisuća maraka bez PDV-a. Iz Autocesta su bili šturi u najavi javne nabavke, no naš portal u posjedu je kompletne natječajne dokumentacije koja sadržava sve pojedinosti. Ono što su naveli u najavi nabave je činjenica da će najjeftiniji ponuđač dobiti posao, kao i uvijek sporna činjenica da vozila trebaju kod njih biti u roku od 90 dana
Kakva vozila stižu u JP Autoceste?
Kako je specificirano u natječajnoj dokumentaciji sva vozila iz prvog LOT-amoraju biti 2023. godište, kao i potrebno posjedovanje pogona na sva četiri kotača u svim vozilima. Jačina svih željenih vozila je 145 kW, što je otprilike ekvivalent 194 konjskih snaga. Također, za sva vozila nužne karakteristike su da su dizelaši s automatskim mijenjačem i EURO 6 ekološkom normom ispušnih plinova.
Iz Autocesta su također precizirali i neke željene funkcije u automobila pa je tako u prvom LOT-u navedeno da ima mogućnost izbora profila vožnje, multifunkcijski kožni upravljač, bluetooth interfejs za mobilne telefone, grijana sjedala kao i da unutarnja obloga krova bude u crnoj boji.
Na službeni upit portala hercegovina.info u koje svrhe se kupuju automobili u vrijednosti od preko 600 tisuća maraka još uvijek nismo dobili odgovor, kao ni na pitanje kada će se znati odabrani ponuđači koji su zadovoljili kriterije natječajne dokumentacije. Rok za podnođenje prijava na adresu sjedišta u Mostaru bio je do 14. srpnja u 10 sati.
Sručnjaci za službene natječaje smatraju da je vrlo vjerojatno natječaj namješten i samo je pitanje tko bi mogao najviše profitirati od ove nabavke koju financiraju građani.
“Algoritam portala PratimoTendere u ovoj fazi postupka, na osnovu dostupnih informacija, identificirao je tri rizika vezana za ovu nabavku. Na prvom mjestu je to što je postupak nabavke iz nama nepoznatih razloga pokrenut skoro 3 mjeseca kasnije u odnosu na okvirni datum koji je planiran planskim dokumentima. Nadalje, kao i za sve druge nabavke službenih vozila u BiH i za ovu je tehnička specifikacija s velikom vjerojatnoćom namještena za točno određene modele vozila, za koje će u pravilu ponudu dostaviti samo jedan ponuđač.
Također, kad je u pitanju podjela na lotove, razdvojena su putnička i privredna motorna vozila što je dobro, međutim, s obzirom da ugovorni organ u okviru LOT-a 1 nabavlja četiri različita modela putničkih vozila, bio bi dat značajan doprinos transparentnosti i konkurenciji među ponuđačima da je ovaj LOT podijeljen na četiri zasebna LOT-a, za svaki traženi model po jedan. S obzirom na rok isporuke od 90 dana, a imajući u vidu situaciju na tržištu, nema sumnje da su tražena vozila već dostupna na lageru ponuđača kome je posao namijenjen. I na koncu, kao treći rizik prepoznata je naknadna izmjena natječajne dokumentacije, koja u ovom slučaju predstavlja formalizam, ali i kao takva nosi određeni nivo rizika”, kazao je za hercegovina.infoSlobodan Golubović, urednik portala PratimoTendere.
Lasić će izgleda nastaviti praksu svojih prethodnika Terzića i Volodera kada su u pitanju (ne)transparentne nabavke u poduzeću na čijem mjestu bi mnogi poželjeli biti u ovom trenutku. Autoceste FBiH su godinama bile na udaru kritika zbog takvog oblika trošenja javnog novca, a najviše prašine je digla nabavka novih Dustera u vrijednosti preko 400 tisuća maraka u trenutku kada su za 6 godina upravljanja tim poduzećem odgovorni izgradili sveukupno 11 kilometara novog autoputa.
Osim vozila za koje će Lasić u početku svog v.d-ovanja ‘trznuti’ preko 600 tisuća maraka, objavljen je i natječaj u kojem Autoceste traže agenciju koja će im za 150 tisuća maraka bez PDV-a u naredne tri godine posredovati pri kupnji zrakoplovnih karata. Kako se navodi u obavijesti javne nabavke, koju financiraju svi građani BiH, predmet nabavke obuhvaća pružanje usluga i nabavku avio karata, što podrazumijeva posredovanje u nabavci avio karata i dostavljanje avio karata za potrebe ‘JP Autoceste FBiH d.o.o. Mostar’.