Zakon o sprečavanju sukoba interesa, o kojem nedavno nije postignut dogovor na sastanku lidera vladajuće koalicije (“Trojka”, HDZ i SNSD), predstavlja jedan od najvažnijih antikorupcionih zakona za svaku zemlju.
Predsjednik Upravnog odbora Transparency Internationala BiH Srđan Blagovčanin u razgovoru za Fenu ističe da je posebno takav zakon važan u bosanskohercegovačkom kontekstu, s obzirom na to da je BiH prepoznata kao ubjedljivo najkorumpiranija zemlja Evrope u kojoj se stanje neprekidno pogoršava, “sa izuzetkom totalitarne despotije Rusije”.
– Postojeći Zakon na državnom nivou je apsolutno nezadovoljavajući sa više aspekata, od njegovog obuhvata pa do načina odlučivanja o sukobu interesa. U Federaciji BiH je stanje još gore jer se već više od deset godina uopće ne primjenjuje Zakon o sukobu interesa obzirom na to da nema nadležnog tijela za to, a u RS-u je stanje tek neznatno bolje – navodi Blagovčanin.ŽZato naglašava da je otuda sasvim jasno da u takvoj konstelaciji regulisanje pitanja sukoba interesa predstavlja suštinski važan priroritet za BiH, što je i prepoznato od strane Evropske komisije, koja ga je stavila visoko na listu prioriteta.
Zato naglašava da je otuda sasvim jasno da u takvoj konstelaciji regulisanje pitanja sukoba interesa predstavlja suštinski važan priroritet za BiH, što je i prepoznato od strane Evropske komisije, koja ga je stavila visoko na listu prioriteta.
– Zakon o sprječavanju sukoba interesa već godinama je u proceduri, i čini se da trakavica traje cijelu vječnost. TI BiH je prije nekoliko godina pripremio prijedlog zakona koji apsolutno usklađen sa međunarodnim standardima i koji je dobio pozitivne ocjene svih relevantnih međunarodnih institucija i koji je bio u proceduri. Šta se trenutno dešava sa usvajanjem zakona, o kojoj i kakvoj verziji se uopće raspravlja velika je misterija.
Ono što posredno možemo saznati iz medija i kuloara je da se koplja lome o načinu formiranja i ingerencijama tijela za utvrđivanje sukoba interesa kao i o tome da li pri odlučivanju treba postojati etnička i entitetska većina. Uopće raspravljati o etničkim i entitetskim kategorijama pri utvrđivanju sukoba interesa je potpuno tragikomično i dokaz da zapravo politički lideri ne žele sjeći granu na kojoj sjede, s obzirom na to da je sukob interesa sastavni dio, ako ne i generator, političkih procesa u zemlji – kaže Blagovčanin.
Također ističe da je potpuno apsurdno da politički lideri na vaninstitucionalnim sastancima razgovaraju o rješenjima koja treba sadržati Zakon o sprečavanju sukoba interesa, bez uvažavanja stručnog mišljenja i oslanjanja na elementarne međunarodne standarde.
– Čini mi se da je Evropska komisija i EU cjelini pokazala veliku dozu strpljenja prema BiH, kada je u pitanju usvajanje i ovog, ali i ostalih zakona iz evropskog paketa, ali za nivo bahatosti i isključivosti BH političkih lidera to čini se nije ni izbliza dovoljno – zaključio je Blagovčanin.