Prije par dana, odnosno 19.07.2024. godine Ured za reviziju institucija u FBiH objavio je revizorski izvještaj Javnog komunalnog poduzeća Čapljina za 2023. godinu, i nažalost svih žitelja Čapljine revizorski financijski izvještaj je NEGATIVAN, a sukladno praksi negativna revizorske izvještaje Ured za reviziju institucija FBiH dužan je odmah proslijediti nadležnom tužilaštvu, a cijeli financijski izvještaj možete pogledati na ovom linku.
Ovaj revizorski izvještaj je krajnje sraman i pokazatelj kako i šta vladajuće strukture u Čapljini rade sa novcima i imovinom žitelja Čapljine, a mi smo izdvojili samo dio nalaza revizije, cijeli izvještaj dostupan je na linku, a kako bi ostali u toku sa najnovijim informacijama iz Čapljine zapratite naš portal na Facebook-u na ovom linku.
Za ovakav revizorski izvještaj najodgovornija je Martina Vidić v.d. direktorica JKP Čapljina.
Iz revizorskog izvještaja izdvajamo:
1. Prihodi su precjenjeni u iznosu od 346.924 KM, jer je Društvo evidentiralo komunalnu
naknadu koja predstavlja prihod jedinice lokalne samouprave, što nije u skladu sa Zakonom
o komunalnoj djelatnosti Hercegovačko-neretvanskog Kantona i MSFI-jem 15 – Prihodi od
ugovora s kupcima (tačka 6.1.1.1 Izvještaja);
2. Iskazani iznos ostalih poslovnih rashoda i troškova u iznosu od 129.000 KM, kao ni aktivna vremenska razgraničenja u iznosu od 329.414 KM, ne možemo potvrditi jer njihovo iskazivanje nije evidentirano na osnovu relevantnih knjigovodstvenih isprava, što nije u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH (tačke 6.1.2.7 i 6.2.2.4 Izvještaja);
3. Na datum bilansa nije izvršena ocjena postoje li bilo kakvi pokazatelji da je vrijednost nekog sredstva umanjena, niti je vršena procjena nadoknadive vrijednosti za takva sredstva shodno MRS-u 36 –Umanjenje vrijednosti imovine, i odredbama Zakona o računovodstvu i reviziji u FBiH. To može imati za posljedicu da je nadoknadivi iznos sredstava manji od njihove knjigovodstvene vrijednosti iskazane u iznosu od 16.111.011 KM, odnosno da su sredstva i finansijski rezultat za 2923. godinu precijenjeni (tačka 6.2.1.1 Izvještaja);
4. Iskazanu vrijednost zaliha sirovina, materijala i rezervnih dijelova u iznosu od 300.102 KM ne možemo potvrditi zbog toga što Društvo nije vršilo njihovo sveobuhvatno vrednovanje, ne vodi ročnu strukturu odnosno usklađivanje vrijednosti u skladu sa MRS-om 2 – Zalihe. Efekte usklađivanja vrijednosti zaliha na finansijski rezultat nismo mogli utvrditi (tačka 6.2.2.1 Izvještaja);
5. Potraživanja od kupaca nisu pravilno iskazana, s obzirom na to da su u finansijskim
izvještajima iskazana u iznosu od 2.450.866 KM, a prema pregledu ročne strukture iskazana
su u iznosu od 4.937.213 KM, te nije vršena procjena očekivanih kreditnih gubitaka u skladu
sa zahtjevima MSFI-ja 9 – Finansijski instrumenti, što može imati za posljedicu da su rashodi
potcijenjeni, a imovina i finansijski rezultat precijenjeni (tačka 6.2.2.2 Izvještaja);
6. Ne možemo potvrditi strukturu i visinu iskazanog kapitala jer je u okviru rezervi iskazan iznos od 3.881.696 KM koji se odnosi na osnovni kapital nastao prilikom osnivanja Društva, a osnovni kapital iskazan je u sudskom registru iznosu od 2.000 KM i u 100% vlasništvu je
Grada Čapljine. Iskazivanje osnovnog kapitala na rezervama nije u skladu s Konceptualnim
okvirom za finansijsko izvještavanje, a pravo na ovaj kapital nije utvrđeno (tačka 6.2.3
Izvještaja);.
7. Obaveze za vodne naknade u iznosu od 1.354.604 KM, od čega se na 2023. godinu odnosi
58.538 KM nisu iskazane u knjigovodstvenim evidencijama, jer Društvo obračunava i
uplaćuje ovu naknadu na iznos fakturisanih količina vode umjesto na iznos zahvaćenih
količina što nije u skladu sa Zakonom o vodama i odredbama MRS-a 1 – Prezentacija
finansijskih izvještaja (tačka 6.2.4.2 Izvještaja).
8. Prijem u radni odnos 10 zaposlenika izvršen je bez provođenja procedure javnog
oglašavanja, što nije u skladu sa Zakonom o radu niti Pravilnikom o radu. Na ovaj način nije
ispoštovana transparentnost kod zapošljavanja (tačka 4. Izvještaja)
9. Organi upravljanja nisu poduzeli odgovarajuće aktivnosti kako bi Društvo zaštitili od
negativnih ekonomskih posljedica gubitaka vode, za koje smo utvrdili da iznose cca 85%.
Izgubljena dobit po navedenom osnovu iznosi najmanje 8.821.515 KM. Navedeno nije u
skladu sa Zakonom o privrednim društvima, prema kojem su organi upravljanja u obavezi da poslove obavljaju savjesno, s pažnjom dobrog privrednika i u razumnom uvjerenju da djeluju u najboljem interesu Društva (tačka 6.1.1.1 Izvještaja);
10. Godišnji popis imovine i obaveza, nije izvršen u skladu sa Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH, jer nije izvršen popis ostalih stavki potraživanja i kratkoročnih razgraničenja, salda kupaca i dobavljača su prepisana iz knjigovodstvenih evidencija, nije izvršen popis sredstava u pripremi, te nije izvršena analiza neupotrebljivih zaliha (tačka 6.2.5 Izvještaja);
11.Kod provođenja postupaka javnih nabavki roba, usluga i radova u iznosu od najmanje
202.129 KM nije postupljeno u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama u dijelu koji se
odnosi na prethodnu provjeru tržišta, primjenu odgovarajućeg postupka, sačinjavanje
tenderske dokumentacije na način da svim ponuđačima omogući nediskriminirajući tretman
i objavljivanje izvještaja o postupcima javnih nabavki (tačka 7. Izvještaja).
12..Organi upravljanja u Društvu nisu uspostavljeni na način da osiguraju odgovorno korištenje i kontrolu imovine i resursa javnog preduzeća, kao i da prilikom izvršenja svojih obaveza aktivno učestvuju u kontroli provođenja važećih zakona, pravilnika i drugih propisa u Društvu, kako nalažu odredbe Zakona o javnim preduzećima u FBiH i Zakona o privrednim
društvima. Također, Upravu Društva čini vršiteljica dužnosti direktorice, imenovana 2019.
godine, na period od šest mjeseci, odnosno do okončanja konkursne procedure. Do
završetka revizije konkursna procedura za izbor direktora Društva nije ni pokrenuta, a
vršiteljici dužnosti direktorice mandat se produžava odlukama Nadzornog odbora svakih šest mjeseci (tačka 4. Izvještaja).
13. Međutim, doneseni interni akti i procedure u najvećem dijelu nisu usaglašeni sa zakonskim propisima. Pravilnik o računovodstvu i računovodstvenim politikama nije usklađen sa Međunarodnim računovodstvenim standardima, Međunarodnim standardima finansijskog izvještavanja i Zakonom o računovodstvu i reviziji u FBiH3, u dijelu koji se odnosi na iskazivanje zaliha i potraživanja od prodaje. Konstatovali smo da Društvo nema Pravilnik o planiranju, Pravilnik o korištenju teretnih vozila, Pravilnik o reprezentaciji i Pravilnik o provođenju godišnjeg popisa imovine i obaveza.
14. Prilikom provođenja konkursa komisija nije sačinila zapisnik o svom radu, jer su se na konkurs prijavljivale samo osobe koje već u Društvu obavljaju poslove na osnovu zaključenih ugovora o privremenim i povremenim poslovima. Za konkurs od 7. 9. 2023. godine, v.d. direktorica je 18. 9. 2023. godine donijela Odluku o izboru kandidata, sa kojima su 2023. godine zaključeni ugovori o radu na određeno vrijeme. Navedeno nije u skladu sa Zakonom o radu, kao ni Pravilnikom o radu, s obzirom na to da konkurs nije objavljen u jednom dnevnom listu niti na internet stranici Društva.
15. Prijem u radni odnos za 10 novozaposlenih izvršen je bez provođenja javnog oglašavanja, što nije u skladu sa članom 20.a) Zakona o radu, kao ni članom 4. Pravilnika o radu, koji nalažu obvezno provođenje procedure javnog oglašavanja na način da se konkurs obavezno objavljuje u jednom dnevnom listu i na internet stranici Društva. Na ovaj način nije ispoštovanatransparentnost prilikom zapošljavanja.