Tim za javne nabavke gradonačelnika Marija Kordića propisao je niz nezakonitih uslova za prijavu, potpuno eliminisao male građevinske kompanije i prst uperio u asfaltnu bazu firme „HP Investing“. Baš ova građevinska kompanija je za potrebe gradske administracije radila rekonstrukcije puteva, asfaltiranja, sanacije… Sedamdesetak ugovora građani su platili više od 45 miliona KM.
rad Mostar, na čelu sa Mariom Kordićem, 12. februara raspisao je tender za rekonstrukciju puta Salakovac – Hum. Uslove za ponuđače pobrojao je u petnaestak ključnih rečenica, iz nadmetanja potpuno eliminisao male građevinske kompanije i oslobodio prolaz za gigante. Posao je procijenio na 234.000 KM i ponude čekao do 5. marta. Baš ovakve poslove godinama unazad za gradsku administraciju obavlja mostarski „HP Investing“.
Rok za izvođenje radova je šest mjeseci od dana kada izvođač bude uveden u posao.
Prvi uslov:
„Ponuđač treba da ima sredstva ili ima pristup raspoloživim likvidnim finansijskim sredstvima, ne uzimajući u obzir druge ugovorene obaveze ponuđača u vrijednosti od minimalno 50.000 KM.“
Certificiranim ekspertima za javne nabavke portala „Pratimo tendere“ nije bilo teško da analiziraju:
„Riječ je o nezakonitom zahtjevu. Istim se ne postiže nikakva zaštita ugovornog organa i ne dokazuje se ništa, samo se ograničava konkurencija tako da manji ponuđači možda u datom momentu nemaju taj novac na računu. Daje se apsolutna prednost većim kompanijama. Takođe, kompanija može posuditi novac i dostaviti potvrdu od banke i odmah nakon toga vratiti. Ugovorni organ od ovako postavljenog uslova nema ništa“, navodi jedan od njih.
Da bi dodatno prstom pokazao na očekivanog, velikog ponuđača, Kordić je propisao:
„Ukupan promet koji je ponuđač, bilo samostalno ili kao zajedničko poduzetništvo, ostvario u segmentu poslovanja koji je predmet ovog ugovora, u posljednjoj finansijskoj godini ili od datuma registracije, odnosno početka poslovanja, ne smije biti ispod 400.000 KM bez PDV-a, odnosno 468.000,00 KM sa PDV-om.“
Drugi uslov:
„Što se tiče tehničke i profesionalne sposobnosti iz članova 48. i 51. Zakona, ponuđači trebaju ispuniti sljedeće minimalne uslove za kvalifikaciju: b) da su u kadrovskom pogledu osposobljeni za izvođenje radova koji su predmet ovog postupka javne nabavke tj: da su u mogućnosti da ponude kvalificirana lica odgovorna za realizaciju ugovora: jednog diplomiranog građevinskog inžinjera sa položenim stručnim ispitom i najmanje tri godine radnog iskustva; minimalano 15 stalno zaposlenih radnika u periodu od tri mjeseca prije objave ovog tendera jednog inžinjera geodezije i jednog geodetskog tehničara angažovanih stalno ili po ugovoru o djelu za cijelo vrijeme trajanja predmetnog ugovora, minimalano 15 stalno zaposlenih radnika u periodu od tri mjeseca prije objave ovog tendera…“
Eksperti nemaju dilemu:
„Zakon o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine ne prepoznaje da radnici moraju biti stalno zaposleni, osim ako je to Zakonom o građenju posebno definisano, a to je slučaj u složenim građevinskim poduhvatima, što ovaj posao sigurno nije, jer se radi o adaptaciji dijela putak oji nije magistralni, već put niže kategorije. Zanimljivo je da radnici moraju biti stalno osigurani, a inžinjer geodezije i geodetski tehničar mogu biti angažovani i po ugovoru o djelu.“
Takođe, za relativno mali građevinski poduhvat traži se da ponuđač, dakle, velika građevinska firma ima rovokopač radne težine veće od 25 tona opremljen dubinskom kašikom i hidrauličnim čekićima, dva kipera nosivosti do 15 tona, greder, kombinovani valjak za zemljane radove radne težine veće od 10 tona, pneumatski valjak sa gumama, mobilnu cisterna za vodu minimalno šest kubnih metara, finišer, garnituru valjaka za asfalterske radove, mašinu za rezanje asfalta, geodetsku totalnu stanicu.
Kao uslov je propisana i udaljenost asfaltne baze minimalnog kapaciteta 120 tona na sat na udaljenosti ne većoj od 70 kilometara od mjesta izvođenja radova.
Stručnjaci za niskogradnju koje je kontaktirao Žurnal potvrdili su da baš ovaj uslov ne može biti eliminatorni iz prostog razloga – prevaziđen je, jer je tehnologija izrade asfalta daleko modernija nego u vremenu kada je udaljenost, odnosno brzina kojom mašine prevoze asfalt bila presudna za njegov kvalitet.
„Tehnologija je danas potpuno drugačija. Da li je asfaltna baza udaljena 70 ili 100 kilometara, sasvim je svejedno, jer postoje tzv. asfaltne kade. Jedino što utiče na kvalitet asfalta jeste ako se radovi izvode po kiši i na niskim temperaturama“, rečeno nam je u jednoj banjalučkog firmi.
Upravo na ovoj udaljenosti je asfaltna baza „HP Investinga“, jedne od omiljenih firmi mostarske administracije. One drugih građevinskih firmi su tek nešto udaljenije. Od 2016. godine ova firma sa Gradom Mostarom sklopila je 71 ugovor ukupne vrijednosti 45.009.743 KM. Tome bi trebalo pridodati i okvirni sporazum za asfaltiranje ulica Gubavice i Pijesci, za koje još nisu sklapani pojedinačni ugovori, a ukupno je vrijedan 303.615 KM, piše Žurnal.info.